រឿង​ ភ្នំ​យ៉ា​ត​ក្នុង​ខេត្ត​ប៉ៃលិន

មុន​ពេល​ការ​និយាយ​អំពី​រឿង​នេះ​យើង​មាន​បំណង​ចង់​ណែនាំ​អ្នកអាន​ដឹង​បន្តិច​អំពី​តំបន់​ប៉ៃលិន​ព្រោះ​វា​គឺ​ជា​ខ្លាំង​ណាស់​ឆ្ងាយ​ពី​រដ្ឋធានី​និង​ជា​ប្រពៃណី​នេះ​គឺ​ខុស​គ្នា​ខ្លាំង​ណាស់​។ នៅ​ក្នុង​ដង​មុន​អ្នក​ភូមិ​នៅ​ក្នុង Pilin នាក់​ជា​ជន​ជាតិ​ភូមា​ដែល​បាន​មក​រស់នៅ​ទីនោះ​និង​ការ​ជីក​ត្បូង​ពេជ្រ​ដែល​មាន​ស្រាប់​នៅ​ក្នុង​ដី​និង​នៅ​តាម​ជ្រលង​ភ្នំ​នៃ​តំបន់​នេះ​ឡើង​។ យោង​ទៅ​តាម​ប្រវត្តិ​សា​ស្រ្ត​របស់​ខ្លួន​ភូមា​ទាំង​នេះ​បាន​ភៀសខ្លួន​ទៅ​រស់​នៅ​ក្នុង​តំបន់​តាំង​ពី B.C1876 នេះ​។ នៅ​ដើម​ភូមា​មិន​បាន​បង់​ពន្ធ​ដល់​រដ្ឋាភិបាល​។ បើ​ទោះ​បី​ជា​ដី​នោះ​ជា​កម្មសិទ្ធិ​របស់​ប្រទេស​កម្ពុជា​ប៉ុន្តែ​តំបន់​នេះ​ត្រូវ​បាន​កាន់កាប់​ដោយ​សៀម​និង​រដ្ឋាភិបាល​សៀម​មិន​បាន​យក​ចិត្ត​ទុក​ដាក់​របស់​អ្នក​ភូមិ​ទាំង​នោះ​។


ក្រោយ​មក​ទៀត​នៅ​ក្នុង​ឆ្នាំ 1881 អ្នក​ភូមិ​ទាំង​នោះ​មាន​ទំនាស់​ផ្ទៃក្នុង​ហើយ​វា​ត្រូវ​បាន​រីក​រាលដាល​ចេញ​ទៅ​ឱ្យ​រដ្ឋាភិបាល​សៀម​នៅ​ចាន់​ប៊ុ​ន (Chanborak​) ខេត្ត​។ ដូច្នេះ​រដ្ឋា​ភិ​បាល​សៀម​ដែល​បាន​ផ្ដល់​អ្នកគ្រប់គ្រង​ពន្ធ​មួយ​ដើម្បី​ដកហូត​ពន្ធ​លើ​អ្នក​ភូមិ​ដែល​បាន​ចូល​មក​ជីក​ថ្ម​ដ៏​មាន​តម្លៃ​នេះ​។ អ្នក​គ្រប់​គ្រង​នោះ​ត្រូវ​បាន​ដាក់​ឈ្មោះ​ពន្ធ Mung Khunty ។ ទ្រង់​ជា​អ្នកដឹកនាំ​ក្រុម​ភូមា​អ្នក​ដែល​រួម​ដំណើរ​ហើយ​បាន​រក​ឃើញ​កន្លែង​នោះ​។ បុព្វហេតុ​នេះ​គឺ​ថា Mung Khunty បាន​យក​ត្បូង​ដល់ Bang កុក​ហើយ​លោក​បាន​ទាក់​ទង​ជា​ភាសា​អង់គ្លេស​នៅ​ទី​នោះ​ដើម្បី​កុងស៊ុល​នាំ​គាត់​ទៅ​ជួប​សៀម​ព្រះមហាក្សត្រ​។ បន្ទាប់​មក​សៀម​គាត់​ជា​ស្តេ​ច​បាន​តែងតាំង​អ្នកគ្រប់គ្រង​ពន្ធ​ដា​រ​និង​មេ​ដឹក​នាំ​ភូមា​ទាំង​អស់​ផង​ដែរ​។ គាត់​ត្រូវ​បាន​គេ​ដែល​បាន​ផ្ដល់​ចំណង​ជើង​ថា​ជា​ហ្លួង Moniyuthanea នេះ​។ វា​គឺ​ជា​ការ​លួង Moniyuthanea ដែល​បាន​កសាង​វត្ត​ជា​ច្រើន​នៅ​ក្នុង​តំបន់​ប៉ៃលិន​។


រហូត​មក​ដល់​នៅ​ឆ្នាំ 1904 នៅពេល​ដែល​រដ្ឋាភិបាល​សៀម​បាន​ប្រគល់​ខេត្តបាត់ដំបង Mlouprey ស្រុក​ស្ទឹង​ត្រែង​ដើម្បី​ឱ្យ​ព្រះមហាក្សត្រ​ខ្មែរ​។ ព្រះករុណា​ស​ម្តេ​ច​ព្រះ​នៅ​ក្រោម​ស៊ីសុវត្ថិ​របស់​ទ្រង់​ក្នុង​ទឹក​ដី​ខេត្ត​ប៉ៃលិន​ត្រូវ​បាន​គ្រប់គ្រង​ដោយ​ជនជាតិ​បារាំង​ដែល​បាន​តែង​តាំង​ជា​ប្រធាន​គណៈ​ប្រតិភូ​នៅ​ក្នុង​ខេត្ត​មួយ​ក្នុង​គោល​បំណង​ដើម្បី​គ្រប់​គ្រង​និង​ដាក​​់​ពន្ធ​លើ​ការ​ធ្វើអាជីវកម្ម​ត្បូង​ដ៏​មាន​តម្លៃ​នេះ​។


បន្ទាប់​មក​ផ្លូវ​មួយ​ត្រូវ​បាន​កសាង​ឡើង​ដើម្បី​ត​ភ្ជាប់​ក្រុង​បាត់ដំបង​។ និង​ផ្លូវ​ដែល​នៅ​តែ​មាន​ការ​ឡើង​ទៅ​ឥឡូវ​នេះ​។ នៅ​ពេល​នោះ​ពន្ធ​ត្រូវ​បាន​ប្រមូល​; ហេ​ដ្ឋា​រចនា​សម្ព័ន្ធ​មិន​មាន​បាន​សាង​ឡើង​សំរាប់​អ្នកភូមិ​ទាំងអស់​។ រហូត​មក​ដល់​សម័យ​សង្គម Reasniyum របប​នេះ​ក្រុង​ប៉ៃលិន​បាន​ធ្វើ​ឱ្យ​ប្រសើរ​ឡើង​ដែល​មាន​ល្បឿន​លឿន​ខ្លាំង​ណាស់​។ ប្រសិន​បើ​យើង​បាន​បរាជ័យ​ក្នុង​ការ​ទៅ​ទីនោះ​អស់​រយៈពេល​ពីរ​ឆ្នាំ​ហើយ​នៅពេល​ដែល​យើង​បាន​ទៅ​ទីនោះ​ម្តង​ទៀត​វា​អាច​នឹង​មាន​ការ​ភ្ញាក់​ផ្អើល​យ៉ាង​ខ្លាំង​។ អគារ​ដ៏​ស្រស់​ស្អាត​ធ្វើ​ពី​ឥដ្ឋ​និង​ស៊ីម៉ងត៍​ដូចជា​សាលារៀន​នាយកដ្ឋាន​ព័ត៌មាន​, ទីផ្សារ​ត្រូវ​បាន​គេ​ឃើញ​។ ផ្ទះ​ដែល​នៅ​ក្នុង​ទីផ្សារ​នេះ​ត្រូវ​បាន​សាងសង់​ឡើង​ក្នុង​គោលបំណង​ល្អ​ដូច​អ្នក​ដទៃ​ទៀត​នៅ​តាម​ទីប្រជុំជន​ធំ​។

Comments