រឿង ភ្នំយ៉ាតក្នុងខេត្តប៉ៃលិន
មុនពេលការនិយាយអំពីរឿងនេះយើងមានបំណងចង់ណែនាំអ្នកអានដឹងបន្តិចអំពីតំបន់ប៉ៃលិនព្រោះវាគឺជាខ្លាំងណាស់ឆ្ងាយពីរដ្ឋធានីនិងជាប្រពៃណីនេះគឺខុសគ្នាខ្លាំងណាស់។ នៅក្នុងដងមុនអ្នកភូមិនៅក្នុង Pilin នាក់ជាជនជាតិភូមាដែលបានមករស់នៅទីនោះនិងការជីកត្បូងពេជ្រដែលមានស្រាប់នៅក្នុងដីនិងនៅតាមជ្រលងភ្នំនៃតំបន់នេះឡើង។ យោងទៅតាមប្រវត្តិសាស្រ្តរបស់ខ្លួនភូមាទាំងនេះបានភៀសខ្លួនទៅរស់នៅក្នុងតំបន់តាំងពី B.C1876 នេះ។ នៅដើមភូមាមិនបានបង់ពន្ធដល់រដ្ឋាភិបាល។ បើទោះបីជាដីនោះជាកម្មសិទ្ធិរបស់ប្រទេសកម្ពុជាប៉ុន្តែតំបន់នេះត្រូវបានកាន់កាប់ដោយសៀមនិងរដ្ឋាភិបាលសៀមមិនបានយកចិត្តទុកដាក់របស់អ្នកភូមិទាំងនោះ។
ក្រោយមកទៀតនៅក្នុងឆ្នាំ 1881 អ្នកភូមិទាំងនោះមានទំនាស់ផ្ទៃក្នុងហើយវាត្រូវបានរីករាលដាលចេញទៅឱ្យរដ្ឋាភិបាលសៀមនៅចាន់ប៊ុន (Chanborak) ខេត្ត។ ដូច្នេះរដ្ឋាភិបាលសៀមដែលបានផ្ដល់អ្នកគ្រប់គ្រងពន្ធមួយដើម្បីដកហូតពន្ធលើអ្នកភូមិដែលបានចូលមកជីកថ្មដ៏មានតម្លៃនេះ។ អ្នកគ្រប់គ្រងនោះត្រូវបានដាក់ឈ្មោះពន្ធ Mung Khunty ។ ទ្រង់ជាអ្នកដឹកនាំក្រុមភូមាអ្នកដែលរួមដំណើរហើយបានរកឃើញកន្លែងនោះ។ បុព្វហេតុនេះគឺថា Mung Khunty បានយកត្បូងដល់ Bang កុកហើយលោកបានទាក់ទងជាភាសាអង់គ្លេសនៅទីនោះដើម្បីកុងស៊ុលនាំគាត់ទៅជួបសៀមព្រះមហាក្សត្រ។ បន្ទាប់មកសៀមគាត់ជាស្តេចបានតែងតាំងអ្នកគ្រប់គ្រងពន្ធដារនិងមេដឹកនាំភូមាទាំងអស់ផងដែរ។ គាត់ត្រូវបានគេដែលបានផ្ដល់ចំណងជើងថាជាហ្លួង Moniyuthanea នេះ។ វាគឺជាការលួង Moniyuthanea ដែលបានកសាងវត្តជាច្រើននៅក្នុងតំបន់ប៉ៃលិន។
រហូតមកដល់នៅឆ្នាំ 1904 នៅពេលដែលរដ្ឋាភិបាលសៀមបានប្រគល់ខេត្តបាត់ដំបង Mlouprey ស្រុកស្ទឹងត្រែងដើម្បីឱ្យព្រះមហាក្សត្រខ្មែរ។ ព្រះករុណាសម្តេចព្រះនៅក្រោមស៊ីសុវត្ថិរបស់ទ្រង់ក្នុងទឹកដីខេត្តប៉ៃលិនត្រូវបានគ្រប់គ្រងដោយជនជាតិបារាំងដែលបានតែងតាំងជាប្រធានគណៈប្រតិភូនៅក្នុងខេត្តមួយក្នុងគោលបំណងដើម្បីគ្រប់គ្រងនិងដាក់ពន្ធលើការធ្វើអាជីវកម្មត្បូងដ៏មានតម្លៃនេះ។
បន្ទាប់មកផ្លូវមួយត្រូវបានកសាងឡើងដើម្បីតភ្ជាប់ក្រុងបាត់ដំបង។ និងផ្លូវដែលនៅតែមានការឡើងទៅឥឡូវនេះ។ នៅពេលនោះពន្ធត្រូវបានប្រមូល; ហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធមិនមានបានសាងឡើងសំរាប់អ្នកភូមិទាំងអស់។ រហូតមកដល់សម័យសង្គម Reasniyum របបនេះក្រុងប៉ៃលិនបានធ្វើឱ្យប្រសើរឡើងដែលមានល្បឿនលឿនខ្លាំងណាស់។ ប្រសិនបើយើងបានបរាជ័យក្នុងការទៅទីនោះអស់រយៈពេលពីរឆ្នាំហើយនៅពេលដែលយើងបានទៅទីនោះម្តងទៀតវាអាចនឹងមានការភ្ញាក់ផ្អើលយ៉ាងខ្លាំង។ អគារដ៏ស្រស់ស្អាតធ្វើពីឥដ្ឋនិងស៊ីម៉ងត៍ដូចជាសាលារៀននាយកដ្ឋានព័ត៌មាន, ទីផ្សារត្រូវបានគេឃើញ។ ផ្ទះដែលនៅក្នុងទីផ្សារនេះត្រូវបានសាងសង់ឡើងក្នុងគោលបំណងល្អដូចអ្នកដទៃទៀតនៅតាមទីប្រជុំជនធំ។
ក្រោយមកទៀតនៅក្នុងឆ្នាំ 1881 អ្នកភូមិទាំងនោះមានទំនាស់ផ្ទៃក្នុងហើយវាត្រូវបានរីករាលដាលចេញទៅឱ្យរដ្ឋាភិបាលសៀមនៅចាន់ប៊ុន (Chanborak) ខេត្ត។ ដូច្នេះរដ្ឋាភិបាលសៀមដែលបានផ្ដល់អ្នកគ្រប់គ្រងពន្ធមួយដើម្បីដកហូតពន្ធលើអ្នកភូមិដែលបានចូលមកជីកថ្មដ៏មានតម្លៃនេះ។ អ្នកគ្រប់គ្រងនោះត្រូវបានដាក់ឈ្មោះពន្ធ Mung Khunty ។ ទ្រង់ជាអ្នកដឹកនាំក្រុមភូមាអ្នកដែលរួមដំណើរហើយបានរកឃើញកន្លែងនោះ។ បុព្វហេតុនេះគឺថា Mung Khunty បានយកត្បូងដល់ Bang កុកហើយលោកបានទាក់ទងជាភាសាអង់គ្លេសនៅទីនោះដើម្បីកុងស៊ុលនាំគាត់ទៅជួបសៀមព្រះមហាក្សត្រ។ បន្ទាប់មកសៀមគាត់ជាស្តេចបានតែងតាំងអ្នកគ្រប់គ្រងពន្ធដារនិងមេដឹកនាំភូមាទាំងអស់ផងដែរ។ គាត់ត្រូវបានគេដែលបានផ្ដល់ចំណងជើងថាជាហ្លួង Moniyuthanea នេះ។ វាគឺជាការលួង Moniyuthanea ដែលបានកសាងវត្តជាច្រើននៅក្នុងតំបន់ប៉ៃលិន។
រហូតមកដល់នៅឆ្នាំ 1904 នៅពេលដែលរដ្ឋាភិបាលសៀមបានប្រគល់ខេត្តបាត់ដំបង Mlouprey ស្រុកស្ទឹងត្រែងដើម្បីឱ្យព្រះមហាក្សត្រខ្មែរ។ ព្រះករុណាសម្តេចព្រះនៅក្រោមស៊ីសុវត្ថិរបស់ទ្រង់ក្នុងទឹកដីខេត្តប៉ៃលិនត្រូវបានគ្រប់គ្រងដោយជនជាតិបារាំងដែលបានតែងតាំងជាប្រធានគណៈប្រតិភូនៅក្នុងខេត្តមួយក្នុងគោលបំណងដើម្បីគ្រប់គ្រងនិងដាក់ពន្ធលើការធ្វើអាជីវកម្មត្បូងដ៏មានតម្លៃនេះ។
បន្ទាប់មកផ្លូវមួយត្រូវបានកសាងឡើងដើម្បីតភ្ជាប់ក្រុងបាត់ដំបង។ និងផ្លូវដែលនៅតែមានការឡើងទៅឥឡូវនេះ។ នៅពេលនោះពន្ធត្រូវបានប្រមូល; ហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធមិនមានបានសាងឡើងសំរាប់អ្នកភូមិទាំងអស់។ រហូតមកដល់សម័យសង្គម Reasniyum របបនេះក្រុងប៉ៃលិនបានធ្វើឱ្យប្រសើរឡើងដែលមានល្បឿនលឿនខ្លាំងណាស់។ ប្រសិនបើយើងបានបរាជ័យក្នុងការទៅទីនោះអស់រយៈពេលពីរឆ្នាំហើយនៅពេលដែលយើងបានទៅទីនោះម្តងទៀតវាអាចនឹងមានការភ្ញាក់ផ្អើលយ៉ាងខ្លាំង។ អគារដ៏ស្រស់ស្អាតធ្វើពីឥដ្ឋនិងស៊ីម៉ងត៍ដូចជាសាលារៀននាយកដ្ឋានព័ត៌មាន, ទីផ្សារត្រូវបានគេឃើញ។ ផ្ទះដែលនៅក្នុងទីផ្សារនេះត្រូវបានសាងសង់ឡើងក្នុងគោលបំណងល្អដូចអ្នកដទៃទៀតនៅតាមទីប្រជុំជនធំ។
Comments
Post a Comment